Oto Lastikleri Hakkında Bilgiler

Aracın en önemli parçalarından bir tanesi lastiklerdir.Lastik seçimi ise başlı başına dikkat edilmesi gereken bir konudur. Araç lastikleri kimyasal çelik teller ve maddelerin birleşmesinden oluşmaktadır.

Araç lastiği çeşitli bölümlerden oluşmaktadır. Bu bölümler sırt, omuz, yanak ve topuk olarak adlandırılır. Sırt denen bölüm lastiğin yere temas eden bölgesine verilen isimdir. Omuz ise sırt ve yanağın birleştiği kauçuktan yapılmış bir madde olarak bilinmektedir. Yanak denen kısım ise lastiğe esnekliğini veren ve üzerine lastiğin markasının işlendiği bölüm olarak söylenebilir. Lastiğin jant ile temas eden kısmı ise topuk olarak adlandırılır. Lastik aracın tüm yükünü taşıyan parçadır.

Lastiklerin kullanımında en önemli konu hava basıncıdır. Hava basıncının doğru miktarda olması lastiklerden en verimli sonucu almanın yanı sıra ömrünü de uzatacaktır. Lastiklerin performansında azalma olmaması için hava basıncının düzenli olarak kontrol edilmesi gerekir.

 Lastikte diş derinliği de önemli konulardan birisidir. Yeni lastiklerde diş derinliği oldukça fazla olurken zamanla kullanıma bağlı meydana gelen aşınmadan dolayı bu derinlik azalmaya başlar. Derinliği 1,6 mm altına inen lastikler can güvenliği için tehlikeli olduğundan kullanılmamalıdır.

Lastik Ve Jant Temizliği
Lastik ve jantlarınızın temizliğinde kimyasal maddeler kullanmaktan kaçınınız. Zararlı güçlü kimyasallar jantın boyasında aşınmaya, lastik yanağında çatlamaya sebep olabilir. Bu sebeplerden dolayı jant ve lastik temizliğinde sadece su ve sabun kullanılmasını tavsiye ederiz.

Lastik Hava Basıncı
Lastik havaları lastik soğuk iken kontrol edilmeli ve araç üreticisi firmanın tavsiye ettiği oranda ayarlanmalıdır. Araç için uygun olan hava basıncı genelde aracın benzin kapağında, şoför kapısının kenarında veya araç kullanım el kitapçığında yer almaktadır.

Lastik Diş Derinliği
Bir lastiğin yere temas eden kısmı yaklaşık olarak bir kartpostal büyüklüğü kadardır. Hareket halindeki birkaç tonluk bir metal kütlesinin bu dört kartpostal büyüklüğündeki kauçuk donanımın üzerinde frenleme anında nasıl durabildiğini düşünürsek lastiklerimizin önemini bir nebze anlamış oluruz. Can ve malımızı taşıdığımız araçlarımızda güvenliğimizi sağlayacak en önemli unsur frenlerden sonra lastiklerdir. Diş derinliği 1,6 mm altına düşmüş lastikleri kullanmak can ve mal güvenliğinizi tehlikeye atar.

Lastik Ömrü
Türkiye’de yaygın bir yanlış inanış vardır. Oda lastiğin ömrünün çok kısa olduğudur. Bazen üretim tarihi sadece bir yıl öncesi olan lastikleri dahi almakta tereddüt edenler olabilmektedir. Bu tamamen kulaktan duyma yanlış bilgiler yüzündendir. Aslında lastiklerin raf ömrü minimum “5” yıldır. Yani lastikler aracın altına takılmadığı sürece beş yılda beklese yine kullanılabilmektedir. Bir lastiğin kullanım ömrü 40.000 km ile 50.000 km arasındır. Bu kilometreden sonraki kullanımlarda lastikten gerekli performans alınamaz ve sürüş güvenliğinizi tehlikeye atmış olursunuz.

Lastik Balans Ayarı
Lastiğin havasını boşaltıp janttan ayırdığınız anda balansı bozulmaktadır. Balans; lastiğin dışına çakılan ya da iç tarafa yapıştırılan (jantın türüne göre) farklı gramlardaki ağırlıklarla yapılmaktadır. Balans ayarı yaptırmadığınız takdirde direksiyonda titremeye, lastiklerde ve süspansiyonlarda erken aşınmaya sebep olursunuz.

Kar Lastikleri Hakkında
Kar lastikleri sadece kar yağdığında değil hava sıcaklığının 7ºC altına düşmesiyle takılmalıdır. Kar lastiğini diğer lastiklerden ayıran en önemli özellik silika karışımı ve kılcal damarlı yüzeyi sayesinde yol tutuşunun arttırılmış olmasıdır. Kar lastikleri diğer lastiklere oranla daha çabuk ısındığından yaz aylarında kullanıldığı takdirde erken yıpranacaktır. Standart lastiklerden farklı olarak kış lastiklerinin profil derinliği 3mm altında olmamalıdır. Ülkemizde yaygın olarak yapılan bir yanlış da dört adet kar lastiği yerine sadece çekişin olduğu tarafa iki adet kar lastiği takmaktır. Eğer bu yapılırsa frenleme esnasında kar lastiği bulunmayan taraf savrulacaktır. Bu hareket kışın karda bir ayakta kar ayakkabısı diğer ayakta yazlık kösele ayakkabı ile koşmaya benzer.
Kar lastiği yerine zincir kullanmak otomobilin aksanına, lastiklere ve yola zarar vermektedir. Avrupa’nın birçok ülkesinde zincir kullanmak yasaktır. Zincir sadece buzlu yüzeylerde takılmalı ve yolun normal hale döndüğü alanda çıkartılmalıdır.

Vakumlu Lastik Var mıdır?
Vakumlu lastik tabiri bazı lastik satıcıları tarafından pazarlama strateji olarak üretilmiş bir terimdir. Vakumlu ya da vakumsuz lastik diye bir ayrım yoktur. Kar lastiklerinde ki tek ayrım çivili veya çivisiz olmalarıdır. Bazı kar lastikleri üretim aşamasında çivi montajlı çıkmaktadır. Bazılarında da çivi delikleri mevcut olup bu deliklere daha sonra özel bir makine sayesinde çivi yerleştirilebilmektedir.

Lastik Hız ve Yük Endeks Tablosu